ارگونومی چیست؟

"ارگونومی" یکی از واژه هایی است که در دکوراسیون داخلی در خصوص استفاده از فضا و دکوراسیون استفاده می شود. این واژه برای بسیاری از افراد غریبی است به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این مقاله شما را با مفهوم ارگونومی و کاربرد های آن آشنا کنیم. اگر بخواهیم ارگونومی را به زبان ساده توضیح دهیم، این طور میتوان گفت که کم کردن آسیب های شغلی و روانی ضمن کاهش مشکلات مربوط به جسمانی و به دنبال آن کاهش هزینه های درمانی را ارگونومی می گویند.


ارگونومی یکی از مباحث مهمی است که در دکوراسیون محیط کار باید رعایت شود هر چند بسیاری از کار فرمایان این مسئله را نادیده می گیرند که باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند گردن درد، کمر درد و یا مشکلات بینایی برای کارمندان می شود. در شرکت و یا اداره ای که مفهوم ارگونومی به درستی رعایت شده است، شاهد محیط آرام تر با راندمان کاری بیشتر خواهیم بود.


اما فرض کنیم در محیطی مشغول به کار هستیم که کارفرمایان چندان توجهی به ارگونومی ندارند، پس بهتر است تا خودمان به فکر باشیم و با رعایت چند نکته ساده به خودمان کمک کنیم:

  •    به وضعیت نشستن خود در حالت طبیعی دقت کنید. ابتدا پا های خود را بر روی زمین گذاشته و دو دست خود را بروی ران پا قرار دهید. شانه های خود را به سمت عقب متمایل کنید. اگر احساس راحتی می کنید این ارگونومی صندلی برای شما مناسب است.
  •      موس و کیبورد حتما باید 6 سانتی متر بالاتر از پا های شما باشند. در ضمن شیب کیبورد را تا حد امکان کم نمایید.
  • برای آن که محل مناسب مانیتور را پیدا کنید، کافی است زمانی که بر روی صندلی خود نشسته اید تکیه داده و دستتان را به سمت جلو دراز کنید تا به مانیتور برسد. روش بعدی این است که سایت گوگل را باز کنید. اگر آدرس بار گوگل رو به روی شما قرار داشت یعنی در ارتفاع درستی تنظیم شده است.
  • برای آن که محل مناسب مانیتور را پیدا کنید، کافی است زمانی که بر روی صندلی خود نشسته اید تکیه داده و دستتان را به سمت جلو دراز کنید تا به مانیتور برسد. روش بعدی این است که سایت گوگل را باز کنید. اگر آدرس بار گوگل رو به روی شما قرار داشت یعنی در ارتفاع درستی تنظیم شده است.
  • اگر میخواهید بفهمید که آیا صندلی شما در ارتفاع مناسب تنظیم شده است یا خیر بر روی صندلی خود بنشینید و اگر کف پاهایتان بر روی زمین قرار گرفت، یعنی ارتفاع صندلی شما درست تنظیم شده است.
  • همیشه سعی کنید بعد از یک ساعت نشستن و کار کردن، از جای خود بلند شوید و راه بروید. با این روش عضلات شما از حالت  اسپاسم خارج می شود.

با رعایت نکات مهم ارگونومی میتوانید هزینه ها را کاهش داده و موجب افزایش بهره وری و کیفیت مشارکت کارکنان شوید. علاوه بر اصول نشستن، فاکتور های دیگری نیز وجود دارد که توسط طراحان داخلی باید رعایت شود.


  • اصول نور پردازی: میزان نور ورودی به محیط کار نباید باعث اذیت کردن چشم ها شود. معمولا توصیه می شود تا از نور طبیعی استفاده شود.
  • رنگ : روان شناسان معتقدند که رنگ ها در روحیه و خلق و خوی افراد تاثیر مستقیم دارد.
  • بافت اشیا : منظور از بافت اشیا همان جنس اشیا است. مثلا جنس صندلی باید به گونه ای باشد که به واسطه عرق کردن خیس نشود.
  • متناسب با فرم بدنی : این اصل در زمان خرید صندلی و میز رعایت می کند. صندلی ها و ارتفاع میزها باید به گونه ای باشد تا تاثیر منفی بر فرم بدنی افراد نگذارد. 

مطالب مرتبط:

مبلمان اداری

دکوراسیون داخلی

بهترین شرکت دکوراسیون داخلی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.