تفاوت های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی


انسان از اولین دوران زندگیش که مربوط به زمان غار نشینی بوده، همواره به دنبال زیبا کردن محل زندگی خود بودند. برای این کار بر روی دیوار های غارها نقاشی های مختلفی میکشیدند. پس میتوان این گونه در نظر گرفت که شروع دکوراسیون از زمان آغاز زندگی بشریت بوده است. دکوراسیون داخلی به نوعی هنر و به عنوان یک حرفه شناخته می شود و امروزه به عنوان یک حرفه در دانشگاه ها تدریس میشود.  اگر بخواهیم کلمه دکوراسیون داخلی را از نظر لغوی معنی کنیم میتوان گفت هماهنگ کردن تمامی اشیا متناسب با فضای داخلی برای انکه وسایل و رنگ ها به شکی زیبا تر به نظر برسند.  اما برخی افراد "طراحی داخلی" را با "دکوراسیون داخلی" یکسان می دانند در حالی که اینطور نیست. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا مقاله ای بنویسیم و تفاوت های این دو مفهوم را به طور کامل توضیح دهیم.


دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی مربوط به زمینه زیباشناسی است. برای این حوزه دکوراتور ها خود را درگیر بازسازی ساختمان و یا محیط نمی کنند و با مباحث ساختاری کاری ندارند. کار دکوراتور ها دقیقا زمانی آغاز می شود که مراحل ساخت به اتمام رسیده باشد. دکوراسیون داخلی در اصل به اصلاح و به روز رسانی فضای داخلی می پردازند و در این زمینه تمامی دکوراتور ها سعی می کنند وسایل مورد نیاز در محیط منزل و یا محل کار را انتخاب کنند و یا در مورد این وسایل و نحوه انتخابشان به مشتریان خود مشاوره می دهند. 


در حیطه دکوراسیون داخلی دو مورد وجود دارد که باید حتما در نظر گرفته شود:


1. مورد اول پوشش اصلی که شامل دیوار ها، کمد، سقف و حتی در است، میباشد.

2. مورد دوم لوازم مصرفی هستند که همان مبلمان، تزیینات، پرده ها و لوستر ها است. 


درست است که دکوراسیون داخلی محیط را بازسازی نمی کند، اما پوشش های اصلی همیشه مهم ترین رکن در این زمینه است چرا که آن را اساس کار خود می دانند و تمامی وسایل در بر اساس آن ها انتخاب میشود. به عنوان مثال دکوراتور ها مجسمه ها را با توجه به نوع گچ بری انتخاب می کنند.



طراحی داخلی

در مبحث طراحی داخلی بیشتر فعالیت طراحان، مربوط به نوسازی محیط و ترمیم فضای داخلی می شود. برای این منظور علاوه بر بهبود دادن به فضای اتاق ها، سعی می کنند تا کاربری انها را نیز تغییر دهند. فعالیت های مربوط به نقاشی، تغییر کاربری، چیدمان وسایل و بازسازی در حیطه کاری طراحی  داخلی است. مواردی وجود دارد که دکوراتور ها در طراحی داخلی باید حتما در نظر بگیرند که  شامل  موارد زیر  میشود:


1. میزان بزرگی فضا: دکوراسیون داخلی در محدود به نظر رسیدن فضا و یا دلباز بودن نقش مهمی دارد. اگر المان های یک محیط را به شکلی درست انتخاب نکنند و رنگ ها را در جای نادرست بکار ببرند، فضای داخلی را دلگیر جلوه می دهند. همچنین اگر محیط محدود باشد، با انتخاب درست وسایل و رنگ ها میتوانند کاری کنند تا محیط بزرگتر به نظر برسد.


2. نور : یکی دیگر از مواردی که اگر دوباره در جای درست به کار نرود، میتواند باعث هدر رفتن تمامی زحمات دکوراتور ها شود. متناسب با فضا های بسته با توجه  به اینکه نور طبیعی باشد یا مصنوعی، باید قابل تنظیم باشد. نور پردازی باید به گونه باشد تا در تمام ساعات روز به یک میزان باشد و بتوان ان را تنظیم نمود.


3. انتخاب سبک مورد نظر: در زمان انتخاب سبک مورد نظر، باید وسایل و تمامی اشیایی که در محیط استفاده میشوند، مطابق با سبک باشد. انتخاب از بین سبک های مختلف کلاسیک، مدرن، سنتی و اروپایی کاملا بستگی به سلیقه مشتری دارد. میتوانید با مراجعه به مقاله "شناخت انواع سبک دکوراسیون داخلی" درمورد انواع سبک اطلعات جامعی به دست آورید. اما دکوراتور ها باید به این نکته توجه کنند که حتما باید فضای داخلی در نظر گرفته شود و اینکه با هر سبکی چه رنگی و چه وسایلی باید در کنار هم قرار گیرد. مثلا برای سبک کلاسیک، معمولا از مبلمان کلاسیک استفاده می کنند. در مقاله ای جداگانه با عنوان "مبلمان اداری کلاسیک چیست؟" به طور کامل درمورد ویژگی های این نوع مبلمان صحبت کردیم. یا در سبک مینیمال سعی میشود تا تعداد وسایل کم باشد تا فضا را بزرگتر نشان دهد.


4. ترکیب رنگها: انتخاب رنگ بستگی به سلیقه مشتریان دارد و میتوان گفت در صورتیکه از بغضی سبک ها فاکتور بگیریم، هیچ محدودیتی هم در به کار بردن رنگ ها نخواهیم داشت. مثلا در سبک کلاسیک رنگ آبی هیچ گونه جایگاهی ندارد. علاوه بر این چگونگی ترکیب رنگ ها هم به میزان کاربری اتاق ها و فضای داخلی بستگی دارد. در محیط هایی مانند آشپزخانه و یا سالن انتظار معمولا از رنگ های آبی که آرامش بخش میباشند استفاه می شود در حالی که رنگ اتاق هیچ محدودیتی ندارد چرا که یک کحیط کاملا شخصی است.


مقاله ای که مطالعه کردید را حرفه ترین طراحان داخلی و با تجربه ترین دکوراتور ها در بهترین شرکت دکوراسیون داخلی منتشر کردند. امیدواریم با مطالعه این مقاله تفاوت های دو مفهوم طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را متوجه شده باشید.





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.